Persoonlijk Hoofdpagina Forum Artikelen Zoeken Release dates Gamelist Cheats Nieuws tips Contact

Soul Bubbles review

Door CrimiClown op 2008-09-10 14:49 - Views: 25995

Soul Bubbles review


Mekensleep, een relatief onbekende game maker, stapt plotseling in de schijnwerpers met een geheel nieuwe puzzlegame genaamd Soul Bubbles. Al talloze puzzlegames hebben onze tweeschermige console betreden en velen daarvan hebben genadeloos gefaald. Zal Mekensleep het wel lukken om door te breken in de wereld van de Nintendo DS?


Een spel voor jong, oud en alles wat daar tussen zit.

Wanneer je Soul Bubbles opstart, word je begroet door een belangrijke mededeling:

"DISCLAIMER
This game does not depict any of the following objects or events:

* Licensed racing cars
* Post-apocalyptical soldiers
* Elfs, orcs or magicians
* Gang fights

Please do not panic!
It's all gonna be hunky dory..."


Het moge duidelijk zijn dat Soul Bubbles voor alle leeftijden geschikt is.

Gameplay

Soul Bubbles screenshotIn het begin van Soul Bubbles wordt er verteld dat je een "Herder" bent en om een onbekende reden zieltjes in een zeepbel moet verplaatsen van plek A naar plek B. Nadat je even aan je achterhoofd krabt in verwarring kun je dan beginnen. Een korte tutorial en een oude Herder helpen je op weg. Zo leer je dat Herders wezentjes zijn die goed moeten kunnen blazen. Je leert een zeepbel weg te blazen, een nieuwe te tekenen en ze in stukken te snijden. Dit doe je door van masker te wisselen met de pijltjestoetsen.

Elk masker heeft zijn eigen kracht, neem nou bijvoorbeeld het tijger-masker. Met dit masker kun je de grote bellen in kleinere verdelen, die je n voor n door een dunne passage heen blaast en later weer aan elkaar doet, zodat je niet het hele level met zeven kleine bellen zit opgescheept.

Ook leer je nieuwe zeepbellen te tekenen door middel van het vogel-masker. Dit is heel handig voor wanneer je een bel verplaatst met daarin nieuwe zielen. Wanneer je zogenaamde Soul Bubble kapot gaat, bijvoorbeeld door een stekel of een vijand, moet je snel een nieuwe bel om je zielen heen tekenen. Wanneer je dat niet doet, worden ze rood en ontploffen ze als een soort ballon met confetti. Inclusief rare geluiden. Dat willen we natuurlijk niet, dus tekenen we er snel een nieuwe zeepbel omheen.

Dan heb je nog het olifantenmasker. Hiermee kun je bellen leegzuigen zodat ze krimpen, of zelfs verdwijnen. Dit is handig omdat kleine bellen overal langs kunnen en beter te besturen zijn.

Soul Bubbles screenshotWanneer je dan weet om al je zielen bij elkaar te houden, zijn er nog verschillende dingen om rekening mee te houden in Soul Bubbles. Ten eerste is er een 'pad' van sterren door het level. Dit pad is de optimale weg om te nemen. Probeer altijd zoveel mogelijk sterren te pakken. Dit doe je door er met je bel overheen te zweven. De sterren, in combinatie met hoe lang je over een level doet, bepalen je eindscore en je cijfer.

Je kunt niet meteen elk level bezoeken. Voordat je verder kan, moet je eerst bepaalde zielen hebben overgezet naar het einde van een level. Een zekere combinatie van 15 zielen kan je vertellen hoe je bij het volgende level kan komen. Ook zijn er voor sommige levels een soort pinda's nodig... waarom? Geen idee.

Het lijkt erop dat het verhaal van Soul Bubbles alleen bedoeld is voor het linken van de puzzels. Je moet er niet te lang over nadenken, dan komt alles goed. Als je het volgende maar onthoudt:


  • Zielen moeten bewaard blijven tot het einde van het level.
  • Sterren geven de goeie route aan.
  • Vijanden moet je met je stylus neer meppen.
  • Er zijn pinda's verstopt. Goed zoeken dus.
  • En dat alles met een zeepbel.

Het meest interessante is zonder meer het aanbod aan creatieve vijanden in Soul Bubbles. Bij elke soort vijanden moet je altijd even nadenken over hoe je ze gaat aanpakken... en dat moet snel. Deze beestjes wachten niet en eten je zieltjes op voordat je het door hebt! Normale dieren eten planten of andere dieren, maar deze hebben allemaal zin in een toetje: Zeepbel met zielen! Zonder dollen, het is echt leuk om te zien hoe sommige dieren creatief zijn met de omgeving of met hun mogelijkheden. Zo zal een kikker bijvoorbeeld eerst wachten tot je in de buurt bent en dan met zijn tong de zeepbel vastgrijpen. Deze kun je afsnijden met behulp van n van je krachten. De kikker wordt dan erg verdrietig, waarop je hem genadeloos uitschakelt met een klap van je stylus.

Soul Bubbles screenshotSoul Bubbles screenshot


In totaal beschik je over drie krachten, die eerder al zijn behandeld. Deze bestuur je allemaal met de pijltjestoetsen (of ABXY). Met deze krachten zul je creatief om moeten gaan om de puzzels in de levels op te lossen. Zo is het tijgermasker bijvoorbeeld handig om je bel in meerdere bellen te verdelen of om de omgeving te snoeien, zodat je het beter kunt zien. Ook kun je het vogelmasker gebruiken als je jouw bel groter wil maken, bijvoorbeeld omdat je twee hendels tegelijk moet indrukken. Soms is dit nodig om bepaalde deuren te openen of een lopende band in werking te zetten. Daarnaast kun je sterren oppakken die bijvoorbeeld achter een muur zitten door er een nieuwe bel omheen te tekenen. Een bel zonder zielen geeft alleen geen licht, zodat je er niet mee kunt gaan verkennen. Je hebt je zielen nodig om nieuwe gedeelten van de map te zien. Zonder licht knapt je bel en er is niks wat je eraan kan doen.

De laatste 'kracht' in Soul Bubbles is de kaart van de omgeving. Met een simpele tik op de kaart kun je van punt A naar punt B vliegen in een luttele seconde. Denk er wel om dat je bel niet mee gaat. Ook kun je zien waar je nog bellen hebt liggen en eventueel een ziel die je nog moet ophalen.

Als je eenmaal alles onder de knie hebt en weet hoe Soul Bubbles werkt, zul je merken hoe ontzettend vloeiend alles loopt. Met een stevige snelheid blaas je door alle levels heen. Ook is de besturing heerlijk simpel en kan de ervaren speler punt B zomaar vinden zonder de stylus van het scherm te hoeven halen.

Graphics

Soul Bubbles screenshotSoul Bubbles is een grafisch hoogstandje. De meeste graphics zijn 2D, maar alle vijanden en characters zijn 3D modellen. De achtergronden voor de levels zijn bijzonder gedetailleerd, evenals de spel omgevingen zelf. De wereld zit vol met details, waarvan je de helft ook nog eens kunt manipuleren door ze leeg te zuigen, er tegenaan de blazen of door ze af te snijden. Dit spel komt geen details tekort.

Ook is de hele sfeer gewoon goed. Elke set levels in Soul Bubbles heeft een thema. Zo heb je woestijnlevels, jungle levels, zelfs levels die zich afspelen in Azi of in een oude Mayaanse tempel. Elk thema heeft weer vijf levels, die elk ook weer verschillen in detail. Wanneer je iets zoekt dat je fantasie een niveau hoger moet tillen, dan heb je het bij deze gevonden. De perfecte term voor dit spel is 'eyecandy', letterlijk snoep voor het oog.

Geluid

Soul Bubbles maakt gebruik van een aparte soundtrack die past bij de verschillende levels van dit spel. Zo heeft elke set levels zijn eigen thema, soundtrack en geluidseffecten. Ook is de timing van het geluid goed onder de loep genomen. Zo dimt de muziek bijvoorbeeld op afgelegen plekken, waar het heel verlaten lijkt. Zie je echter op de achtergrond een Afrikaans dorpje en zijn er wat vijanden in de buurt, dan versterkt de muziek, zowel in volume als in activiteit. Er moet wel bij vernoemd worden dat de soundtrack van Soul Bubbles niet voor iedereen weggelegd is. Alles neigt nogal wat Afrikaans en je moet er maar net van houden.

Geheel

Soul Bubbles is een leuke puzzlegame die je af en toe eens een kwartiertje kan spelen en dan zonder teveel moeite weer kan neerleggen. Hoewel het spel tegen het einde wel veel hetzelfde wordt, blijft het toch leuk om af en toe die laatste pinda eens te zoeken, of een nieuw thema te betreden.

De vier G's:

Gameplay: 8,2
Een unieke gameplay die simpel aan te leren is. Helaas dat er geen verhaal in zit (behalve dan dat je die pinda's moet vinden). Het spel wordt wel saai op den duur, maar niet saai genoeg om het door te verkopen.

Graphics: 9
Geweldig gebruik gemaakt van de omgevingen die je kunt ontdekken. Veel 'eyecandy' en weinig (of zelfs geen) grafische glitches. Echt een diamant onder de games.

Geluid: 8
Heel goed gedaan op het gebied van geluid. Geniet van elk moment, dat is de moraal van dit spel.

Geheel: 8
Soul Bubbles is geen kaskraker, maar zeker de moeite waard om eens uit te proberen als hij in de budget bak ligt. Al met al een leuke nieuwe ervaring met genoeg afwisseling om je een maandje zoet te houden. Helaas ontbreekt er een multiplayer modus en een online scorevergelijking.


reacties

Reactie van Mikey op 2008-09-10 18:13 :
Zomg, een nieuwe review! Verder vind ik het spel zelf niet zo geweldig. Is leuk voor een tijdje, maar het wordt al snel saai.
Reactie van Haggis McHaggis op 2008-09-11 16:33 :
Eens met Mikey + FRONTPAGE!!! =D
Reactie van Reakt00r op 2008-09-19 01:30 :
I lol'd @ 9 voor graphics.
Reactie van CrimiClown op 2008-09-24 18:05 :
I lol'd @ React00rs onvermogen om goed te argumenteren.
Reactie van Verity Volume op 2008-09-29 18:52 :
Goeie review, het spel is echt wel leuk. Iniedergeval moet je geen pinda's maar kalebassen zoeken, haha.
Reactie van CrimiClown op 2008-09-30 13:52 :
Ik vond ze op pinda's lijken... :P
Reactie van Reakt00r op 2008-09-30 17:20 :
I lol'd @ CrimiClown's leesprobleem. En het is fucking obvious, als je het vergelijkt met 2D games zoals Kirby ziet dit er helemaal niet goed uit, en de 3D models die ze gebruiken hebben belachelijk weinig polygons, zelfs voor een DS game.
Reactie van CrimiClown op 2008-10-16 21:29 :
Mening, Reakt00r, mening, ga zelf reviews schrijven.
Reactie van Reakt00r op 2008-10-19 15:02 :
Een enorm fucking slechte mening dus.
Reactie van wtfrog03 op 2009-05-13 14:47 :
Het spel klinkt leuk, wil er zeker eens een poging aan wagen :)

Om te kunnen reageren op dit artikel moet je ingelogd zijn.
^^